Welkom in de kleuterafdeling

Dagindeling

Opvang

8u15: Opening schoolpoort
8u30: Naar de klas

Voormiddag

maandag
8u45 - 11u55
dinsdag
8u45 - 11u55
woensdag
8u45 - 11u30
donderdag
8u45 - 11u55
vrijdag
8u45 - 11u55

Namiddag

maandag
13u15 - 15u55
dinsdag
13u15 - 15u55
woensdag
13u15 - 15u55
donderdag
13u15 - 15u55
vrijdag
13u15 - 15u00

Opvang

maandag
15u55-16u30
dinsdag
15u55-16u30
woensdag
11u30 - 12u00
donderdag
15u55 - 16u30
vrijdag
15u00 -15u30

Klaswerking

In onze kleuterklas leren kinderen meer dan je zou verwachten. Hier bepalen kleuters zelf wat ze doen en hoe ze het aanpakken. Het gaat niet om het klakkeloos opvolgen van instructies, maar om het geven van een persoonlijke draai aan hun activiteiten.

Kleuters ontwikkelen zich niet alleen, maar samen met anderen, in hun eigen tempo. Ze ontdekken hun talenten en krijgen het gevoel ergens goed in te zijn. Het allerbelangrijkste? Ze gaan met plezier naar school!

Wat Betekent Dit Voor Jouw Kind?
Talenten Ontdekken
  • Ontdekkingstocht voor jonge talenten:  op avontuur om hun unieke vaardigheden te ontdekken.
  • Blinkende oogjes: Via prentenboeken, verhalen en activiteiten laten we hen stralen van plezier.
  • Stipmuur: Kleuters blinken met hun talent op onze stipmuur.
  • Groei in zelfvertrouwen: kleuters laten schitteren in hun talenten.
  • Rijke woordenschat: woordenschat van verschillende talenten leren kennen en gebruiken.
Knabbelstraatje
  • Knus ‘straatje’: in de klas waar kleuters zelf kiezen wanneer ze hun tussendoortje eten en drinken.
  • Buddy: de oudste helpen de jongste met openen, snijden en opruimen.
  • Eigen tempo, geen wachten: eten en drinken op eigen tempo zonder te hoeven wachten.
  • Zelfstandigheid gestimuleerd: leren zelf eten en zelf om hulp te vragen wanneer nodig.
  • Overzicht en bijsturing: na een bezoek duiden ze dit aan, leerkrachten houden overzicht en sturen bij waar nodig.
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden: In een veilige omgeving leren kleuters keuzes maken en leren ze zichzelf te zijn.
Spelenderwijs Leren
  • Via spel de wereld verkennen: een bron van verbinding en verrijkende ervaringen.
  • Stimulerend tussenkomen en begeleiden: respect voor ideeën en gevoelens van het kind, het zijn geen lege vaten.
  • Tijd om te luisteren en te observeren: begrijpen wat kinderen nodig hebben voor hun ontwikkeling.
  • Co-constructie van identiteit: kinderen bouwen actief hun identiteit op via interactie met anderen en de wereld.
  • Verschillen waarderen: tussen kinderen als stimulans voor hun ontwikkeling, met volwassenen en medeleerlingen als cruciale ondersteuners.
Zelfvertrouwen en communicatie
  • Oog voor 100 talen:  kinderen uiten zich op veel, zoals bv door dans, muziek, drama, klei en tekenen. Het leren van deze verschillende “talen” helpt kinderen om zichzelf beter te begrijpen, anderen te leren kennen en meer over de wereld te ontdekken.
  • Succeservaring in de verf zetten: leren problemen oplossen en nieuwe dingen ontdekken.
  • Ijsbergrekenen
  • Leren hoeveelheden inschatten en vormen herkennen door interactief te spelen met blokken en puzzels.
  • Ontwikkel rekenvaardigheden door middel van innovatief materiaal.
  • Spelenderwijs simpele rekenopgaven oplossen door actief bezig te zijn met diverse leeractiviteiten.
LIST-lezen
  • Ontwikkel leesvaardigheid en leesplezier met prentenboeken via het LIST programma.
  • Versterk begrip en woordenschat door herhaaldelijk voorlezen en gerichte denkvragen.
  • Integreer geletterde activiteiten op een boeiende manier in het leerproces.
  • Voorbereiding voor later
  • Vlotte overgang naar het eerste leerjaar door gerichte vaardigheden aan te leren.
  • Actieve ondersteuning om de overgang naar het eerste leerjaar soepel te laten verlopen.
  • Stevige basis in de kleuterklas voor een succesvolle start in het vervolgonderwijs.

Zachte landing en actief onthaal

Rustige start van klasdag

In onze kleuterschool starten we de dag rustig. We bieden een ‘zachte landing en actief onthaal’ aan.

Wat houdt de zachte landing in?

Om 8.15 uur gaat de poort open. Je hebt dan de tijd om samen met je kind rustig binnen te komen.

Afscheid op eigen tempo: Neem de tijd om rustig afscheid te nemen, zonder haast of druk.

Om 8.30 uur gaat de klasdeur open en verwelkomt de juf elk kind persoonlijk. Dit zorgt voor een veilige en warme sfeer.

Tijd voor een praatje: Er is ruimte om even iets kleins door te geven aan de juf.

Om 8.45 uur begint de schooldag echt. Dankzij de rustige start zijn de kinderen klaar voor een dag vol leren en spelen.

Sport op school

Zwemmen van de 2e kleuterklas

  • “Fred Brevet” leerlijn voor zwemmen: veilig en met plezier in het water leren bewegen.
  • Bij begin watergewenning en overlevingstechnieken (incl. 50 m veiligheidstest)
  • Stapsgewijs: de officiële zwemslagen leren ze stap per stap.
  • 5 fasen van de leerlijn: vóór het einde van het zesde leerjaar doorlopen.
  • Diverse brevetten behalen: als bewijs van hun zwemvaardigheden.

 

Voor meer informatie, bezoek www.fredbrevet.be

Bewegen op school

  • Dagelijks bewegen: stimuleren van bewegen binnen en buiten.
  • Wekelijks turnlessen; in de sporthal om motorische vaardigheden te ontwikkelen.
  • Schrijfdans: ontwikkeling van verbindingen in de hersenen die van invloed zijn op vaardigheden zoals schrijven, door actieve beweging.

Wanneer naar school en inschrijven

Contacteer ons

Korte Ieperstraat 27
8920, Langemark-Poelkapelle
057 48 85 87
dir.bslangemark@inspirascholen.be

Sitemap

Onze school

Toekomstige leerlingen

Praktisch

Onze Inspirascholen

Contact

Sociale media

Legal

Privacybeleid

Cookiebeleid

© Alle rechten voorbehouden – GO! scholengroep Inspira