Praktisch
Voor alle peuters, ouders, grootouders en andere geïnteresseerden :
- vrijdag 18 oktober – instappers na de herfstvakantie
- vrijdag 13 december – instappers na de kerstvakantie
- vrijdag 24 januari – instappers na 1 februari en na de krokusvakantie
- vrijdag 28 maart – instappers na de paasvakantie
- vrijdag 16 mei – instappers na Hemelvaart
Lukt het voorgestelde moment niet, neem dan contact op met het secretariaat om een ander moment af te spreken (dir.bslangemark@inspirascholen.be of 057 48 85 87).
eerste trimester :
- Herfstvakantie : maandag 28 oktober 2024 tem zondag 3 november 2024
- Wapenstilstand : maandag 11 november 2024
- Kerstvakantie : maandag 23 december 2024 tem zondag 5 januari 2025
tweede trimester :
- Krokusvakantie : maandag 3 maart 2025 tem zondag 9 maart 2025
- Paasvakantie : maandag 7 april 2025 tem maandag 21 april 2025
derde trimester :
- facultatieve vrije dag: woensdag 30 april 2025
- Dag van de arbeid : donderdag 1 mei 2025
- facultatieve vrije dag: vrijdag 2 mei 2025
- facultatieve vrije dag: woensdag 28 mei 2025
- Hemelvaart : donderdag 29 mei 2025 en vrijdag 30 mei 2025
- Pinkstermaandag: maandag 9 juni 2025
- Zomervakantie : dinsdag 1 juli 2025 tem zondag 31 augustus 2025
Pedagogische studiedagen :
- maandag 14 oktober 2024
- woensdag 15 januari 2025
Of je kleintje nu net begint aan die eerste spannende stapjes in de kleuterklas, de grote sprong maakt van kleuter naar het eerste leerjaar, of gewoon door een verhuizing een nieuwe start maakt – het is altijd een bijzondere tijd. We begrijpen dat je als ouder goed geïnformeerd wilt zijn om de beste keuzes te maken voor je kind.
Daarom nodigen we jullie van harte uit voor een infomoment, een rondleiding of een opendeurdag. Tijdens deze momenten kun je kennismaken met alles wat onze innovatieve GO! basisschool STIP te bieden heeft. Ontdek de kracht en het unieke aanbod van onze school.
We kijken ernaar uit om jullie te verwelkomen en samen te bouwen aan een geweldige schooltijd voor jullie kinderen!
Maak een afspraak voor een rondleiding in onze school : dir.bslangemark@inspirascholen.be of kom naar onze opendeurdagen op
- vrijdag 18 oktober 2024 tussen 16u en 18u
- vrijdag 25 april 2024 tussen 16u en 18u
- dinsdag 26 augustus tussen 16u en 18u
schoolfotograaf : 11 oktober 2024
schoolfeest : 1 februari 2025
eerste communie : 4 mei 2025
lentefeest vrijzinnige jeugd : 4 mei 2025
vormsel : 1 juni 2025
Bereken de instapdatum van je peuter.
Als je kind ouder is dan kan het op elk moment instappen op school. Ook bij verhuis.
- Woensdag 23 oktober 2024
- Woensdag 18 december 2024 (enkel lagere afdeling)
- Woensdag 2 april 2025
- Woensdag 25 juni 2025 (+ proclamatie K3 en L6)
Op onze school krijgt elke ouder en leerkracht toegang tot het digitaal leerplatform Smartschool. Via dit platform krijgen beide ouders toegang tot het berichtensysteem en skore (rapport).
Elke leerling krijgt voor beide ouders een account (met een strikt gescheiden berichtenmodule) met een gebruikersnaam en een wachtwoord mee per brief. Daarmee kunt u inloggen vanop elke computer met internetverbinding via https://bsstip.smartschool.be.
Het skorerapport wordt zowel op papier als digitaal aangeboden. De digitale versie van het rapport is beschikbaar op de dag dat de papieren versie aangeboden wordt.
We vragen u om met de leerkrachten te communiceren via het heen-en-weerschriftje (kleuters), via de schoolagenda (lagereschoolkinderen) of via ons smartschoolplatform.
Het onderwerp begint steeds met INFO, ACTIE of REACTIE.
INFO : er wordt iets meegedeeld, hierop wordt geen antwoord verwacht
ACTIE : de ouders/leerlingen moeten iets doen (vb. laarsjes meebrengen)
REACTIE : er wordt een antwoord verwacht op het bericht
Voor dringende communicatie kan u contact opnemen met
- de directeur (dir.bslangemark@inspirascholen.be);
- de zorgcoördinator/secretariaatsmedewerker : (sec.bslangemark@inspirascholen.be)
We vragen u om ons zo weinig mogelijk te contacteren via sociale media.
Problemen bij het inloggen ? Wachtwoord vergeten ? Kom langs in het secretariaat. We helpen u graag verder.
We onderscheiden twee soorten kosten
1. Vaste schoolkosten: maaltijden, gebruik refter, busvervoer, uitstappen, zwemmen
Op het einde van de maand wordt de schoolfactuur met de leerlingen meegegeven. Daarop vindt u een gedetailleerde weergave van de kosten van de voorbije maand. Kinderen dienen dus nooit cash geld mee te brengen voor de schoolrekening. Ouders die liever cash betalen, kunnen dit via de directie aanvragen.
2. Extra kosten: activiteiten feestcomité (etentjes, koekenverkoop,…)
Hiervoor kunt u kiezen : ofwel betaalt u cash, ofwel betaalt u via overschrijving op de rekening van het feestcomité.
Let wel : extra kosten zijn steeds vrijblijvend.
MAXIMUMFACTUUR SCHOOLJAAR 2023 – 2024
– kleuters € 55
– lager € 105
– meerdaagse uitstappen (minder scherpe maximumfactuur) € 450
Maaltijden en busvervoer vallen buiten de maximumfactuur omdat je als ouder zelf de keuze maakt om hier gebruik van te maken.
Elke dag ontvangt juf de kleuters tijdens een zachte landing en een actief onthaal. In de voormiddag maken we tijd voor de kring, hoekenwerk en een tussendoortje. Het knabbelstraatje is altijd open, zodat de kleuters zelf kunnen kiezen wanneer ze een stukje fruit willen eten.
Over de middag eten de leerlingen in het schoolrestaurant. Daarna spelen ze op een speelplaats met heel wat uitnodigend materiaal.
In de namiddag openen we weer de hoekjes en sluiten we de dag af met een voorleesmoment van de juf. Zo zorgen we voor een rustige overgang naar huis.
Bij ons begint elke ochtend met een warme verwelkoming. Het is tijd om de taken over te dragen, even te praten met de juf of met vriendjes, en de kalenders bij te werken. Kortom, we zorgen ervoor dat iedereen klaar is voor de lesdag.
We starten de dag met een kringgesprek. Hierin bespreken we het dagverloop en de lesdoelen. Daarna is er ruimte voor verschillende activiteiten. Instructiemomenten, zelfstandig werk, groepswerk, … wisselen elkaar af.
Aan het einde van de week komen we weer samen in een afsluitkring. We reflecteren op hoe we onze talenten hebben ingezet om onze doelen te bereiken.
Samen maken we van elke dag een leerzaam avontuur.
Kleuterafdeling
Een rustige start voor een fijne klasdag.
In onze kleuterschool hechten we veel waarde aan een rustige start van de dag. Daarom bieden we een ‘zachte landing en actief onthaal’ aan, zodat peuters en kleuters op een ontspannen manier afscheid kunnen nemen van hun ouders, grootouders, of verzorgers.
Wat houdt de zachte landing in?
Om 8.15 uur gaat de poort open. Jullie hebben de tijd om samen met je kind rustig de jasjes uit te doen, en de koek en/of het fruit en het heen-en-weerschriftje in de juiste mand te leggen.
Afscheid op eigen tempo: Er is geen haast of druk. Het afscheid nemen kan in alle rust gebeuren, op een tempo dat voor jou en je kind prettig is.
Om 8.30 uur gaat de klasdeur open en wordt ieder kind individueel verwelkomd door de juf. Dit creëert een veilige en geborgen sfeer waarin je kind op een gemoedelijke manier aan de schooldag kan beginnen. De kalenders worden in orde gemaakt en kinderen hebben ruimte voor bakjestijd.
Tijd voor een praatje: Jullie hebben de mogelijkheid om even iets kleins aan de juf door te geven, zoals bijzonderheden waar rekening mee gehouden moet worden.
Om 8.45 uur, zodra iedereen binnen is, kan de schooldag echt beginnen! Dankzij deze rustige en warme start zijn de kinderen klaar voor een dag vol leren en spelen.
Lagere afdeling
Tijdens het activerend onthaal ligt de focus op een zachte landing in de klas. We besteden aandacht aan het welbevinden van de leerlingen en geven klastaken een vaste plaats via dagelijkse routines. Leerlingen van de lagere school gaan via leereilanden meteen zinvol aan de slag vanaf de eerste minuut.
In de leereilanden richten we ons op remediëren, automatiseren en verdiepen, maar ook op het aanbieden van nieuwe doelstellingen en vaardigheden. De leerlingen nemen zelf het volledige proces in handen met behulp van routinekaartjes en stappenplannen bij de verschillende eilanden.
De leerkracht wordt een leercoach die de leerlingen begeleidt en hen kansen biedt om te groeien in ondernemende vaardigheden en eigenaarschap.
De leereilanden zijn ontworpen om leerlingen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te leren.
In de kleuterklas leren kinderen meer dan je denkt. Door te spelen met blokken, puzzels en ander educatief materiaal ontwikkelen ze belangrijke vaardigheden zoals het inschatten van hoeveelheden, het herkennen van vormen en het uitvoeren van simpele rekenopgaven. Dit gebeurt spelenderwijs, waardoor het leuk en interessant blijft.
Wat betekent dit voor jouw kind?
Spelenderwijs leren: Kinderen ontdekken de wereld door te spelen en leren zo onbewust rekenen, meten en probleemoplossend denken.
Motorische vaardigheden: Het hanteren van materialen helpt bij de ontwikkeling van fijne motoriek, cruciaal voor bijvoorbeeld schrijven.
Zelfvertrouwen: Successen in spelletjes vergroten het zelfvertrouwen van je kind. Ze leren dat ze problemen kunnen oplossen en nieuwe dingen kunnen leren.
Voorbereiding op school: De vaardigheden die ze in de kleuterklas leren, zorgen voor een soepele overgang naar het eerste leerjaar. Ze begrijpen al basisconcepten van rekenen, wat helpt bij nieuwe leerstof.
Dus, als je kind enthousiast thuiskomt met verhalen over bouwen, sorteren of tellen, weet dan dat dit meer is dan alleen spel. Het vormt de basis voor hun toekomstige leerprestaties. Laten we hun spel blijven aanmoedigen en samen genieten van hun ontdekkingsreis!
De lagere afdeling
De ijsbergmethodiek is ontwikkeld op basis van onderzoek naar hoe scholen die goede resultaten halen met hun wiskundeonderwijs daarbij tewerk gaan.
Wiskunde is een belangrijk leergebied in de hele schoolloopbaan van onze kinderen en levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van het probleemoplossend denken ofwel het redeneervermogen.
Het is dus belangrijk dat leerlingen wiskunde goed beheersen en wij vinden het belangrijk dat elk kind zo goed mogelijk wiskunde leert beheersen.
IJsbergmethodiek zet in op het grondig begrijpen van wiskundige concepten zodat ze daarna de juiste procedures of oplossingsmethoden kunnen kiezen en goed weten waarom ze die oplossingswijze kiezen.
We leren ze geen truukjes aan, maar we leren hen redeneren op basis van grondig inzicht.
We werken in modules van samenhangende leerinhouden zoals getalbegrip, bewerkingen, metend rekenen, … en dat telkens enkele weken lang. We vermijden om te veel inhouden uit de verschillende domeinen tegelijk in kleine stukjes aan te bieden, waardoor de leerlingen dingen door mekaar zouden kunnen halen of het inzicht niet grondig genoeg kan rijpen.
Trapsgewijs vorderen leerlingen in die modules van motorisch naar mentaal handelen – differentiatie zit hier al in de kern van IJsbrekers verwerkt.
We bouwen op in 4 lagen:
Laag 1 (de onderste laag) noemen we het niveau van de wiskundige wereldoriëntatie: we werken met concrete materialen waar de leerlingen echt mee handelen. 2 echte knuffels + 1 echte knuffel zijn 3 knuffels.
Laag 2 noemen we het niveau van de structuurmodellen: we nemen klikblokjes in plaats van echte knuffels en de leerlingen redeneren mee op dat niveau.
In laag 3 gaan we nog een stapje verder en worden de blokjes of andere hanteerbare voorwerpen vervangen door schematische voorstellingen: de getallenas, stroken, … van 3D gaan we naar 2D.
Het doel is om elke leerling zo snel als mogelijk in laag 4 of de laag van de formele bewerkingen te brengen. Hier werken we met getallen en symbolen.
Lezen IS Top!
Alle kinderen kunnen leren lezen, als je ze maar voldoende tijd en goede instructies geeft. Je leert namelijk lezen door te lezen, dat is de kern van het LIST-project dat al enkele jaren loopt in onze school.
De kern van LIST is dat kinderen boeken kiezen en lezen die passen bij hun eigen leeftijd.
De focus ligt dus niet op leesmoeilijkheden, maar op motivatie. Het doel van het leesonderwijs is namelijk niet het aanleren van een techniek, maar het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.
Er zijn drie programma’s: voorbereidend lezen (derde kleuterklas), aanvankelijk lezen (eerste en tweede leerjaar) en vloeiend lezen (de andere leerjaren). Eerst lezen de kinderen in duo’s samen hardop in zelfgekozen boeken. Als dat vlot genoeg gaat, lezen ze in stilte.
In het officieel onderwijs in Vlaanderen bestaat de vrije keuze voor één van de levensbeschouwelijke vakken.
Deze erkende levensbeschouwingen zijn: Rooms-katholieke godsdienst, Niet- confessionele zedenleer, Protestantse godsdienst, Islamitische godsdienst, Orthodoxe godsdienst, Israëlische godsdienst en Anglicaanse godsdienst.
Op onze school worden dit schooljaar de volgende levensbeschouwingen gegeven:
- Rooms-katholieke godsdienst
- Niet- confessionele zedenleer
- Protestantse godsdienst
Indien er voor andere levensbeschouwingen toch interesse zou zijn, vragen wij u contact op te nemen met de school. Er wordt dan samen met de bevoegde inspectiedienst gekeken naar de mogelijkheden en of er een leermeester beschikbaar is.
Belangrijk bij de keuze van een levensbeschouwing voor ouders:
- Bij de eerste inschrijving van uw kind in een officiële lagere of secundaire school moet u een keuze maken tussen één van de erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer.
- Bij elke schoolverandering naar een officiële school en bij het begin van elk schooljaar kan u deze keuze wijzigen. U vraagt dan een nieuw keuzeformulier aan aan de directie.
- U bent volledig vrij in uw keuze. Niemand mag argumenten gebruiken of druk op u uitoefenen om uw keuze te beïnvloeden.
- Als u er, op basis van uw religieuze of morele overtuiging, bezwaar tegen hebt dat uw kind één van de erkende godsdiensten of niet-confessionele zendenleer volgt, kunt u een vrijstelling aanvragen. Hier zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden (zie inhoud formulier keuze levensbeschouwing hieronder).
- Het keuzeformulier moet volledig ingevuld en ondertekend, binnen de acht kalenderdagen na de inschrijving of binnen de acht kalenderdagen binngenbracht worden op het schoolsecretariaat.
Het keuzeformulier kan u hier downloaden:keuze levensbeschouwelijk vak
Tijdens de schoolloopbaan bieden we voortdurend kansen om van elkaar te leren. We presenteren zoveel mogelijk nieuwe uitdagingen, zodat kinderen hun vaardigheden en competenties optimaal kunnen ontwikkelen. Leren gebeurt niet alleen uit boeken of van de leerkracht, maar ook door interactie met klasgenoten en andere betrokkenen. Deze aanpak zorgt ervoor dat kinderen een breed scala aan ervaringen opdoen.
We benutten actief de talenten van zowel kinderen als leerkrachten. Dit doen we door een omgeving te creëren waarin iedereen van en met elkaar kan leren. Zelfstandigheid en ondernemingszin staan hierbij centraal. Met veel enthousiasme stimuleren we kinderen om initiatief te nemen en hun unieke talenten in te zetten. Hierdoor leren ze niet alleen meer, maar ontwikkelen ze ook een gezonde dosis zelfvertrouwen en creativiteit.
Door deze aanpak wordt de school een plek waar leren en groeien hand in hand gaan. Iedereen draagt bij en haalt het beste uit zichzelf en anderen.
Bij ons op school wordt er permanent gratis water ter beschikking gesteld. In de refter en in de kleuterklassen wordt Brita-water aangeboden.
Onze school promoot gezonde voeding. Snoep, chips, chocolade en koeken omhuld met chocolade zijn niet toegelaten. We vragen onze leerlingen die een eigen lunch meebrengen om een gezonde (brood)maaltijd mee te brengen (zonder snoep, chocolade,…) en dit liefst in een brooddoos (zonder plastic verpakking, aluminiumfolie, …).
Onze leerlingen krijgen zowel in de voormiddag als in de namiddag tijd om een tussendoortje te nuttigen. In de voormiddag eten alle leerlingen een stuk fruit of groente als tussendoortje. Als tweede tussendoortje voor de namiddag mogen de leerlingen fruit, groente of een koek meebrengen.
Bij de tussendoortjes kunnen kleuters water drinken. Ook in het lager wordt voldoende tijd voorzien om water te drinken (uit eigen drinkbus/fles). Wij vragen u om uw kind een hervulbare drinkbus met water mee te geven naar school en geen gesuikerde (fris)dranken. We vragen u ook om zo weinig mogelijk blikjes, brikjes en plastic flesjes mee te geven met uw kind.
Leerlingenraad
De leerlingenraad wordt gevormd uit leerlingen van het tweede tot het zesde leerjaar. De vertegenwoordigers worden in het begin van het schooljaar aangeduid via verkiezingen. De leerlingenraad vergadert maandelijks olv juf Ine.
Schoolraad
De schoolraad is een verplicht adviesorgaan op school waarin verschillende groepen vertegenwoordigd zijn. De schoolraad is als volgt samengesteld:
- 3 ouders
- 3 personeelsleden
- 2 gecoöpteerden uit lokale sociale, economische en culturele verenigingen
- 2 leerlingen in het secundair onderwijs
- de directie als raadgevende stem
Elk lid heeft 1 stem, behalve de directeur. De schoolraad wordt elke 4 jaar verkozen via officiële verkiezingen.
Feestcomité
Alle ouders worden in het begin van het schooljaar uitgenodigd om lid te worden van het feestcomité dat een vijftal keer per jaar vergadert. De directeur en enkele leerkrachten wonen de vergadering bij.
Het feestcomité staat o.a. in voor de organisatie van het schoolfeest, het spaghettifestijn, de receptie voor de laatstejaars,… De winst gaat integraal terug naar de leerlingen (vervoer schoolreis, Sint-Maarten, gezond ontbijt, zomer- en wintersportdag, …)
Ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam is een multidisciplinair team van ondersteuners. Deze groep bestaat uit zowel leerkrachten als paramedici (kinesisten, logopedisten, …) .Er wordt ingespeeld op de ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leerkracht en/of het schoolteam. Het doel is gerichte hulp bieden aan leerlingen en leerkrachten.
Het schoolrestaurant :
Over de middag kunnen de kinderen op school eten. Er kan iedere dag gekozen worden tussen een warme maaltijd of een lunchpakket meegebracht van thuis. Bij warme maaltijden wordt er water geserveerd.
De maaltijden worden iedere dag geleverd vanuit de centrale keuken van onze scholengroep te Diksmuide.
Kinderen die een eigen lunchpakket meebrengen kunnen gebruik maken van de refter. We vragen wel om geen frisdrank en snoep mee te geven.
De betaling van de warme maaltijden gebeurt maandelijks via facturatie.
| kleuters | eerste graad | tweede en derde graad |
Warme maaltijd | € 2.40 | € 3.40 | € 3.70 |
soep | € 0.60 | € 0.60 | € 0.60 |
choco | € 0.40 | € 0.40 | € 0.40 |
fruitsap | € 0.50 | € 0.50 | € 0.50 |
Gebruik refter (boterhameter) | € 0.25 | € 0.25 | € 0.25 |
Dankzij onze schoolbus kunnen onze leerlingen de buitenwereld ECHT verkennen.
Onze schoolbus wordt niet alleen gebruikt om de kinderen tijdens de schooluren naar andere locaties te brengen maar ook als busdienst van en naar school.
Het leerlingenvervoer wordt verzorgd door onze 2 schoolbussen, die een vastgelegd traject volgen. Tegen de afgesproken tijd wachten de leerlingen aan de voorziene stopplaats op de schoolbus. Het vervoer is gratis voor kleuters en lagere schoolkinderen die verder dan 4 km van de dichtstbijzijnde GO! school wonen. De kinderen betalen per maand via facturatie.
De voetgangers/fietsers die richting Boezingestraat gaan, worden iedere dag begeleid tot aan het kruispunt. Zo kunnen alle kinderen veilig oversteken.
Er is iedere dag opvang voorzien op school vanaf 8u15.
’s Avonds is de opvang voorzien
- op maandag, dinsdag en donderdag tot 16u30
- op woensdag tot 12u00
- op vrijdag tot 15u30.
U kan ook steeds gebruik maken van de BKO van de gemeente. Er is begeleiding voorzien tussen de BKO en onze school.
Openingsuren :
schooldagen: 6.45 tot 8.30 uur en 16.00 tot 19.00 uur
woensdagen: 6.45 tot 8.30 uur en 11.30 tot 19.00 uur
vrijdagen: 6.45 tot 8.30 uur en 15.00 tot 19.00 uur
schoolvrije- en vakantiedagen: 6.45 tot 19.00 uur
Meer info :
BKO Langemark
Klerkenstraat 41 A – 8920 Langemark-Poelkapelle
057/48.58.13
bkolangemark@langemark-poelkapelle.be
Contacteer ons
Sitemap
Onze school
Toekomstige leerlingen
Praktisch
Onze Inspirascholen
Contact
© Alle rechten voorbehouden – GO! scholengroep Inspira